Social Media jako nośnik opinii.
Na pierwszy ogień powinny pójść serwisy społecznościowe. Nie ma żadnych wątpliwości, że to właśnie takie portale jak Facebook, Instagram, LinkedIn czy TikTok, są miejscami, gdzie firmy nie tylko prezentują swoje produkty czy usługi, ale również sprawiają że nabieramy do nich „przekonania”. Jeżeli firma na powyższych portalach, ma wiele polubień czy obserwujących to może być to dla nas wskaźnik wiarygodności marki, ale uwaga! Nie możemy się tylko opierać na takiej liczbie. Dlaczego? Ponieważ zarówno polubienia jak i obserwujących można najzwyczajniej na świecie… kupić! Tak samo, nie warto do końca wierzyć rekomendacjom pisanym przez osoby. Mogą to być opinie sporządzone „na zamówienie”, czyli takie które nie mają merytorycznej wartości, a jedynie ładnie wyglądają. Jeżeli decydujemy się na większy zakup lub droższą usługę to warto zapytać się o nią na określonych grupach na Facebooku lub specjalnie stworzonych forach internetowych.
Czy informacje zawsze są prawdziwe?
Jak zostało wspomniane w powyższych akapitach, nigdy nie powinniśmy się opierać tylko na 1 wskaźniku. Dość często firma może mieć doskonałe opinie na Facebooku, a np. złe w wizytówce Google lub w porównywarkach cen. Co więcej, również na forach internetowych możemy trafić na niezbyt uczciwe opinie. Jest to tzw. „marketing szeptany”, czyli przykładowo pracownik firmy (lub agencji marketingowej) może „podszywać” się pod neutralną osobę i udawać, że pisze całkowicie obiektywną opinię. Oczywiście z dużą dozą nieufności powinniśmy również podchodzić do opinii o produktach czy firmie, które można znaleźć na stronie internetowej takiej firmy. Wiadomo, ze takie oceny mogą przechodzić przez pewien proces moderacji lub są specjalnie filtrowane.
Jak najlepiej znaleźć prawdziwą opinie o firmie?
Powyżej przedstawiliśmy kilka przykładów na to, gdzie szukać opinii o firmie, ale również wskazaliśmy, że takie rekomendacje mogą być nie do końca prawdziwe. Co zatem należy zrobić, by znaleźć obiektywną ocenę? Najlepiej… dokładnie porównać opinie z kilku różnych źródeł w Internecie, czyli np. z Facebooka, wizytówek Google, porównywarek cen czy for internetowych. Wtedy będziemy niemal pewni, że mamy do czynienia z prawdziwą i rzetelną firmą.